Fernando Pessoa: Shikimi yt se ç’ka nji diçka prej muzike luejtë në anije




Ritmike, nji xixëllonjë len mbrapa vetveten. Anepërqark, i errët, katundi asht mungesë e madhe zhurme që bjen erë pothuejse të mirë. Paqja e gijthçkasë dhemb e randon. Nji mërzi amorfe më ngulfat.
Rrallë e tek vij në katund, gati kurrë s’e shkoj këtu krejt ditën, e le ma me e bujtë natën. Porse sot, meqë ky shoq, në votrën e të cilit jam, nuk më la mos me ia pranue ftesën, erdha këtu gjithë marre – si i ndrojtuni në festë të madhe. Mbërrita këtu tanë andje, u kënaqa me ajrin e visoren e paanë, drekova e darkova mirë, e tash, në thellin e natës, në dhomën time pa dritë, tëhuejsia e vendit po më mbush me angështim.
Dritarja e dhomës ku do të flej kqyr kah fusha e hapët, kah fusha e paçanësueme që asht të tana fushat, kah nata e madhe zbehtas e yjëzueme në të cilën nji puhizë që nuk ndihet, ndjehet. Ulë te dritarja, kundroj me anë shqisash këtë kurrgja të jetës universale që asht njikëtu jashtë. Ora harmonizohet në ndjesi të shqetësueme, që nga e padukshmja e dukshme e gjithçkaje e te druni pakëz i vrazhdë, tue qenë e plasaritun boja e vjetër në parmakun e zbardhylët, mbi të cilin më shtrihet së kithi gjatësisht krahu i majtë.
Sa e sa herë, megjithatë, e kam pasë gjakue në përfytyrime këtë paqe prej të cilës gati-gati kisha me ikë tash, t’ishte e lehtë o gja e hijshme! Sa e sa herë kam pasë besue – andej poshtë, midis rrugëve të ngushta të godinave të nalta – se paqja, proza, përfundimtarja do të ishin këndejpari, midis gjanave të natyrshme, para se atje ku mbulesa e tavolinës së qytetnimit na ban me e harrue pishën e llakosun mbi të cilën asht shtrue! E, tash, këtu, tue u ndie shëndosh, bukur i lodhun, jam i shqetë, jam i ndrymë, i përmalluem.
Nuk e di në më ndodh mue, apo tanë atyne që qytetnimi i ban me le së dyti. Por më ngjahet se për mue, jase për ata që si unë ndjehen, artificialja asht ba natyrore, e natyrorja asht ajo e përçudshmja. Nuk e thashë mirë: artificialja nuk asht ba natyrore; natyrorja asht ba e tjetërt. S’më hyjnë në punë e i mënij veturat, s’më hyjnë në punë e i mënij prodhimet e shkencës – telefonat, telegrafet – që jetën e bajnë të lehtë, ose nënprodhimet e fantazisë – gramofonat, radiomarrësit – që, kujt i pëlqejnë, ia bajnë të lumtun.
Kurrgja kësosh s’më intereson, kurrgja kësosh nuk dëshiroj. Por e due Tagun sepse nji qytet i madh ndehet buzë tij. Shijoj qiellin se e shoh nga nji kat i katërt rruge në Baixa. Kurrgja katundi a natyra s’mundet me më dhanë që t’ia vlejë sa madhështia e çrregullt e qytetit të qetë, në hanim, pa nga Graça ose São Pedro de Alcântara.[1] Nuk ka për mue lule sikur, në diell, larmia shumëngjyrëshe e Lisbonës.
Hijeshia e trupit lakuriq çmohet veç prej racash të veshuna. Dlirësia asht për epshin shi si rezistenca për korrentin.
Artificialiteti asht mënyra me e shijue të natyrshmen. Ç’kam shijue këso fushash të paana, e kam shijue mbasi këtu s’jetoj. Nuk e ndjen lirinë kush jetue nuk ka ndojherë i ndrydhun.
Qytetnimi asht arsimim për natyrën. Artificialja asht shtegu për vlerësim të natyrores.

Ajo që lypet, asgjamangut, asht që kurrë të mos e marrim artificialen për natyrore.
Në harmoninë mes natyrores e artificiales qëndron natyrshmënia e shpirtit njerëzor sipëror.


* * *

Gjithçka asht për çudë. Njiky e shkon jetën m’e fitue paren që e kursen, e fëmijë nuk ka që t’ia lejë as shpresë se farë qielli kund po ia ruen ndonji tejmbartje t’asaj pareje. Ai i jep zor famë me fitue, mbas vdekjes, e besim s’ka në atë mbasjetën që për famën t’ia japë njohuninë. Ky tjetri dërrmohet në kërkim të gjanave që në të vërtetë as në qef s’i ka. Vjen, mbasandej, ai që (...)
Njani lexon për me ditë, më kot. Tjetri kënaqet për me jetue, më kot.
Ulun në tramvaj, po ua hetoj për nge, siç e kam shprehi, të tana hollësitë njerëzve që më ndodhen para. Hollësitë për mue janë sende, zane, fjalë[2]. Këtë fustan të vajzës së ulun para meje e zbërthej në cohën prej të cilës përbahet, punën me të cilën e kanë ba – nga e cila shoh fustanin dhe jo cohën – dhe tegeli i lehtë që kufizon pjesën rrokull qafës më ndahet në fijen e mëndafshtë, me të cilën asht qepë, dhe punën e bame me e qepë. Dhe saora, si në ndoj libër fillestarësh të ekonomisë politike, më hapen përpara fabrikat e punët – fabrika ku asht ba bezi; fabrika ku asht ba peni, me ngjyrë ca ma t’errët, me të cilin qepen dredhkat e vockla nëpër vendin e vet përgjatë qafës; dhe i shoh seksionet e fabrikave, makinat, punëtorët, rrobaqepëset. Sytë e kthyem së mbrendshmi më kridhen nëpër zyra, i shoh drejtuesit, kah përpiqen me mbetë të qetë, ndjek, nëpër defterë, llogaritarinë e të tanave; por s’asht veç kjo: shoh, për ma tej, jetët familjare t’atyne që e shkojnë jetën e vet sociale nëpër këto fabrika e këto zyra... E mbarë bota më shpalohet përpara sysh veç pse para vetes, poshtë nji qafe të zeshkët, që nga tjetra anë ka nuk e di ç’fytyrë, kam nji qëndisje çrregullt të rregullt të gjelbre të mbylltë mbi nji të gjelbër të çelët të fustanit.

Tanë jeta sociale më shpalohet në sy.
Përtej kësaj u parandjej dashunitë, msheftësitë, shpirtin, të tanëve që punë kanë ba që kjo grue, ulë përpara meje në tramvaj, ta veshë, rrethas qafës së vet të vdekshme, banalitetin e përdredhun të nji peni mëndafshi të gjelbre të mbylltë përmbi të gjelbrën ma pak t’errët të fustanit.
Më merren mendtë. Ulëset e tramvajit, të nji ndërthurjeje kashte të fortë e të hollë, më shpien trevave të largëta, më shumohen nëpër industri, punëtorë, shpi punëtorësh, jetë, njimendësi, gjithçka.
Zbres nga tramvaji i kapitun e i përhanët. E jetova krejt nji jetë.

* * *


Kurrë nuk i lej ndijet me ditë ç’do t’i baj me ndijue...
Lodroj me ndijet e mia si ndonji princeshë tanë mërzi me macat e saj të mëdha, të shpërdhita e t’egra...
Vrik i mshel dyert përmbrenda meje, përmjet të cilash ndije të caktueme do të kalonin për t’u jetësue. Përnjiherë ua heq shtegut sendet mendore që do t’u diktonin farë gjestesh.
Fraza të vockla pa kuptim, ndërkallë në biseda që shtihemi se i bajmë; pohime absurde ba me hinin e të tjerave që për vete kurrnji kuptim nuk e kanë...
- Shikimi yt se ç’ka nji diçka prej muzike luejtë në anije, mesit të mistershëm të nji lumi me zabele në bregun matanë...
- Mos më thuej se e ftohtë asht nata me hanë. I mënij netët me hanë... Ka që me tanë mend e kanë shprehi me luejtë muzikë netve me hanë...
- Edhe kjo asht e mundshme... Edhe e vajtueshme, u mor vesh... Por shikimi yt menjimend paska dëshirë me qenë i mallnuem për ndoj send a gja... I mungon ndjesia që e shpreh... Në shprehjen e tij të rreme gjej nji mori iluzionesh që i pata pasë...
- Besomë se herë-herë e ndjej ate që them, e madje, megjithëse femën, ate që e them me­­­­­­­­­­­­ shikim...
- Mos po dëftohesh e pamëshirë me vetveten? E ndjejmë vërtet ate që mendojmë se e ndjejmë? Kjo bisedë e jona, po e zamë, a ka gjurmë njimendësie? Nuk ka. Në roman nuk kish me u pranue.
- Me shum të drejtë... Shiko, unë nuk jam krejtësisht e sigurt se jam tue kuvendë me ty... Megjithëse femën, i kam vu vetes detyrë me qenë ilustrim i nji libri vizatimesh të nji ilustratori të rrokatun... Kam në vetvete hollësi skajshmënisht të përpikta... Lejnë nji trohë, e di mirë, përshtypjen e nji njimendësie të teprueme e paksa të shtirun... Them se e vetmja gja e denjë për nji femën bashkëkohore asht njiky ideal i të qenit ilustrim. Si fëmijë, doja me qenë mbretneshë e ndonjanës prej shenjave në nji deng kartash të vjetra që kishim në shpi... E mendoja këte për thirrje të nji heraldike përnjimend përdëllyese... Po kur je fëmijë, ke synime morale nga këto... Sall ma vonë, në moshën kur synimet i kemi të tana të pamoralshme, e mendojmë këte seriozisht...
     - Unë, mbasi kurrë nuk u flas fëmijëve[3], besoj në vetështytjen artistike të tyne... A din, njitash madje, ndërsa jam tue të folë, jam tue dashtë me u kredhë në kuptimin e mbrendshëm të këtyne gjanave që je kah m’i thue... A më fal?
     - Jo krejt... Kurrnjiherë nuk duhen cenue ndijet që të tjerët shtihen se i kanë. Janë gjithnji tejet intime... Besomë se njimend më dhemb me t’i shpalue në mirëbesim këto intimitete, që, mirë se të tana të rrejshme, i përfaqësojnë zhelet e vërteta të shpirtit tem të gjorë... Te e mbrama, besomë, ajo që ma së dhimbshmi jemi asht çka në të vërtetë nuk jemi, dhe ma të mëdhatë e tragjedive na ndodhin në idenë tonë për veten.
     - Sa e vërtetë kjo... Pse me e thanë? Më lëndove. Pse me e shkulë kuvendin tonë të pavërtete të vijueshme? Kësodore asht kuvend pothuejse i mundshëm, ndërrue rreth tavoline vu për çaj, mes nji femne të bukur e nji andërrimtari të ndijimeve.
     - Po, po... Unë e kam radhën me të lypë të falun... Porse shiko, qeshë e shpërqendrueme e nuk e venerova ç’asht e drejta se kisha thanë nji gja të kuptimtë... Të ndërrojmë temë... Sa vonë që asht gjithëherë!... Mos u nxeh risht... Vërej se kjo thanie e imja nuk ka bash kurrfarë kuptimi...
     - Mos më lyp të falun, mos ven re ç’jemi tue folë... Gjithsecili kuvend i mirë vyen me qenë nji monolog prej dysh... Duhemi, së mbrami, me mos qenë fare të sigurt nëse njimend kuvendëm me ndokend apo e sajuem kuvendin fund e krye... Ma të andshmet e ma intimet e kuvendeve, e maje tanash ma së paku moralisht udhëzueset, janë ato që romansierët i bajnë anames dy personazhesh të romaneve të veta... Për shembull...
     - Për njatë Zot! Mos më thuej se pate me më pru shembull... Kjo bahet pos në gramatika; nuk di në të kujtohet që kurrë as që i lexojmë.
     - Ke lexue ndojherë ndoj gramatikë?
     - Kurrë. Gjithnji e kam pasë fort mëni me e ditë qysh thuhen gjanat... Kënaqësia jeme e vetme, në gramatika, kanë qenë përjashtimet dhe pleonazmat... Me i shmangë rregullat e me thanë gjana të kota e përmbledh bukur qëndrimin thelbsisht modern... Apo nuk thuhet kështu?...
     - Absolutisht... Ma e bezdisshmja gja e gramatikave (mos e vune re tashma pamundësinë e kandshme që të flasim rreth kësaj teme?) – ma e bezdisshmja gja e gramatikave asht folja, foljet... Janë fjalë që u japin kuptim fjalive... Nji fjali e qenë gjithmonë duhet me e pasë nji shumsi kuptimesh... Foljet!... Nji shoq i jemi që u pat vetëvra – sa herë ndërroj kuvend paksa ma të gjatë e vetëvras nga nji shoq – shestonte me ia kushtue krejt jetën shkatërrimit të foljeve...
     - Për ç’arsye asht vetëvra?
     - Prit, ende s’e di... Synonte me e gjetë e përcaktue nji mënyrë për të mos i përmbyllë fjalitë por pa u hetue fare. E ka pasë shprehi me më thanë se e lypte mikrobin e kuptimit... U vetëvra, merret vesh, meqenëse nji ditë e kuptoi përgjegjësinë e stërmadhe që kish marrë përsipër... Randësia e çashtjes e bani me luejtë mendsh... Nji revole edhe...
     - Ah, jo... Kjo nuk ka mundësi... A s’e sheh se nuk mund të ketë qenë revole?... Nji njeri i tillë kurrë nuk ia shkrep kresë... Sa pak i kuptoke shokët që kurrë nuk i ke pasë... Asht huq i madh, a e din?... Shoqja jeme ma e mirë – nji djalë e ambël që kam shpikë... 
     - Ia çoni mirë?
- Si a’ ma së miri... Po kjo vajza, s’e merr me mend (...)

Dy figurat që ndodheshin te tavolina vu për çaj me siguri nuk po e banin këtë bisedë. Po ishin njaq t’ujdisuna e bukur të veshuna sa ish dam që të mos flisnin kësisoj... Prandej ua shkruejta këtë bisedë që ta kishin pasë ba... Qëndrimet e tyne, gjestet e ima, shikimet e buzëqeshjet lozonjare në çaste bisede që na hapin boshllëqe në ndjenjën se ekzistojmë, e thoshin qartësisht ate që besnikisht shtihem se po e përcjell... Kur nji ditë të shkojnë e pa dyshim të martohen secili n’anën e vet – mbas përpjekjesh për ma afri, për të mujtë me u martue me njani-tjetrin – nëse pahiri i shikojnë këto faqe, mendoj se do t’i njohin ato që kurrë nuk i patën thanë e nuk do ta lejnë për pa më qenë mirënjohës që ua interpretova kaq mirë, jo veç atë që përnjimend janë, por atë që kurrë nuk kanë dashtë me qenë e as e dinin se ishin...
Në më lexofshin, le të besojnë se ishin këto çka njimend patën thanë. Në fjalët që në dukje ia ndigjonin njani-tjetrit mungonin shum gjana që (...) – mungonte atmosfera e kohës, aroma e çajit, kuptimi në këtë rast i tufëzës së (...) që ajo e mbante në gjoks... Krejt këto, që kështu formonin pjesë të bisedës, patën harrue me i thanë... Por krejt këto ishin aty dhe ajo që unë po baj asht, para se vepër letrare, vepër historiani. Rindërtoj, tue përplotësue... dhe kjo ka me më shërbye si shfajsim faqe tyne, që njaq me ngulm ua kisha përgjue ato që nuk i patën thanë e as nuk do të donin me i thanë.






[1] Dy pika vojtimi nga secila anë e Lisbonës së ulët.
[2] letra
[3] mbasi kurrë nuk i shikoj fëmijët


Pjesë nga ‘Libri i shqetësimit’ (O Livro do esassossego)Shkrue rreth viteve 1913-1935 dhe botue në 1982, pas vdekjes së autorit.


Përktheu: Gazmend Bërlajolli




Comments

Popular posts from this blog

Klodian Kojashi: Ma jep dy herë buzën e saj ose pesëqind milion e s'e diskutojmë ma

Tre poezi nga Anna Akhmatova

Agim Morina: Gjuha e shkruar shqipe u zhvillu me tri gjuhë letrare dhe kishte dy gjuhë standarde